תזונה נבונה: מה אסור לך לאכול בהריון?

אישה בהריון צורכת מזון עבורה ועבור העובר ולכן חשוב להיות ערניים למזון שמכניסים לגוף. מה לא מומלץ לאכול בהריון והמה ההגבלות בנוגע לממרח בוטנים? המלצות שיעזרו לך לשמור על התפתחותו התקינה של העובר

תזונה נבונה: מה אסור לך לאכול בהריון? 1
מי שטף את החסות? יש לשטוף את הירקות היטב (צילום: shutterstock)

משתוקקת לאכול סושי בזמן הריון? ומה עם לפתוח את הבוקר עם קפה ועוגה? התפריט היומי לנשים בהריון משתנה, לפחות ל-9 חודשים. כדי לדאוג להתפתחות התקינה של העובר ולהימנע מזיהומים וחיידקים אפשריים בזמן ההריון, שירלי תדהר, נטורופתית ורפלקסולוגית מומחית לפוריות והריון, ושירי יום טוב, דיאטנית קלינית ומומחית לתזונת נשים, ממליצות מה לא כדאי לאכול.

אילו מוצרי חלב מותר לצרוך?

משרד הבריאות ממליץ לנשים בהריון לצרוך מזון מגוון, כאשר בין קבוצות המזון יש לצרוך מזונות עשירים בחלבונים כמו גבינות וחלב. יחד עם זאת, מומלץ לא לצרוך מוצרי חלב שלא עברו פסטור, כמו גבינת ריקוטה או גבינות כחולות (ביניהם גבינת רוקפור וקממבר), מכיוון שעלולים להימצא בהם חיידקים מסוכנים כמו ליסטריה או סלמונלה. 

יום טוב מסבירה ש"אלו גבינות שנוצרו בתנאי עובש, בהם יכולים להתפתח חיידקים מסוכנים, ולכן ניתן לצרוך אותם רק לאחר בישול יסודי".


תזונה נבונה: מה אסור לך לאכול בהריון? 2
סכנות וחיידקים שמסתובבים בחוץ ויש להזהר מהם (צילום: shutterstock)

גם כשרוכשים מוצרים במעדניות יש לנקוט בזהירות משום שבמקרה כזה גם מוצרים שמותר לאכול, יכולים להזדהם ממקור אחר ולפגוע בעובר. "הזיהום יכול להגיע מגבינות או פסטרמות שנמצאות בסביבה ויש בהם חשש לזיהום", מציינת יום טוב.

ביצים לא מבושלות

ביצים לא מבושלות נמצאות מחוץ לתפריט של נשים בהריון, משום שהן עלולות להכיל חיידקים. רק ביצים שעברו מצב של רתיחה בטמפרטורה גבוהה הן ראויות למאכל. בין המאכלים שיש להימנע ולתת להם תשומת לב מיוחדת נמצאים מיונז ביצים, מיונז שלא עבר פסטור וכך גם עוגות מוס או קרם, שמכילות קצף ביצים חי.

איזה דגים כדאי לאכול?

יש להמנע מדגים נאים, ביניהם מאכלים כמו קרפצ'יו, סשימי או סושי. גם נשים שחושקות בסושי צמחוני צריכות להיות עם היד על הדופק, "סכין שנוגעת בסושי צמחוני יכולה להכיל חיידקים מהדג הנא שהיא חתכה לפני כן", מזהירה תדהר.

"אין בעיה לאכול סושי צמחוני בתנאי שהוא נעשה על משטח נקי בבית", אומרת יום טוב, לטובת הנשים שמאוד אוהבות אוכל מסוג זה. 

אם אתן מתכננות לאכול דגים לכל אורך תקופת ההריון, דעו שגם בעניין הזה יש הגבלות. זה אומנם בריא לאכול דג סלמון, סול או הליבוט, אך יש לדעת להגביל את הצריכה. תדהר מסבירה כי "בדגים יש בהם הרבה מתכות כבדות כמו כספית, שלא נרצה שיגיעו לעובר. בכל הנוגע לטונה, אני לא ממליצה לנשים בהריון לאכול מכיוון שזה יכול לגרום למומים בעובר".

בשרים מעושנים וכבד

נשים שאוהבות לאכול בשר נא או שמזמינות באופן קבע קרפצ'יו, צריכות לעשות שינוי בתפריט שלהן ולהמנע מאכילתם. גם מבשרים מעושנים כמו פסטרמה, נקניקיות או סלמון מעושן יש להמנע. "ניתן לאכול אותם בתנאי שהם חוממו בחימום שמעלה אדים והורג את החיידקים", מציינת יום טוב.

תזונה נבונה: מה אסור לך לאכול בהריון? 3
מאכלים שחודרים לשליה ועלולים להזיק לעובר (צילום: shutterstock)

גם כבד, שיש בו תכולה גבוהה של ויטמין A, צריך לדעת לאכול במימון הנכון. "צריכה עודפת שלו עלולה לגרום למומים בעובר ולכן יש לצרוך אותו בתדירות נמוכה", מסבירה יום טוב. 

ירקות ופירות - למה אסור מיץ טבעי?

בכל ירקות העלים מצויים חרקים קטנים שלא תמיד ניתן להבחין בהם ולכן מומלץ לשטוף אותם היטב. גם כל פרי או ירק שאוכלים יש לשטוף היטב, מכיוון שהם בדרך כלל עוברים ריסוס. תדהר שמה איסור גם על נבטים "הם נרקבים ממש מהר ולא תמיד מבחינים בזה ולכן הם יכולים להיות מסוכנים". 

גם בגזרת המיצים הסחוטים כדאי מאוד לשים לב, כאשר מומלץ שלא לשתות מיצים שלא עברו פסטור. חשוב שנשים שקונות מיצים טבעיים בדוכנים ישימו לב כי סוחטים אותם במקום, "מיצים שעמדו הרבה זמן בחוץ הם כבר לא טריים ויכולים לצבור חיידקים ולכן עדיף לא לגעת בהם", אומרת תדהר. 

אלכוהול וסיגריות

יש הטוענים כי אלכוהול מסוכן לעובר ועלול לגרום לנזק לאם ולעובר, "זה מגיע למוח של העובר ועלול לגרום לנזק בלתי הפיך", מדגישה יום טוב. גם נשים שרגילות לעשן, צריכות להחזיר את הסיגריות לקופסא ולסגור אותה לכל אורך התקופה.

תה - נענע ומרווה אאוט

יש חליטות שעלולות להזיק ללידה ולגרום לתהליכים בלתי הפיכים. תדהר מסבירה שמנטה, נענע, זוטה לבנה ומרווה יכולות לגרום להפלה, "יש בהם חומרים שעובדים על שרירי הרחם ויכולים לגרום להתכווצויות ומשם להפלה מוקדמת". מרווה מייבש את גוף האישה ועלול לגרום לצירים שיגרמו לגוף להוציא את העובר.

מאידך היא ממליצה על חליטת ג'ינג'ר, "היא עוזרת לעיכול טוב, תורמת למערכת החיסון ומחממת ומזרימה דם לאגן".

תזונה נבונה: מה אסור לך לאכול בהריון? 4
רגילה להתענג על קפה ועוגה? עכשיו יש איסורים והגבלות (צילום: shutterstock)

קפה כל בוקר? ועם כמה סוכר?

נשים שמכורות לקפאין צריכות לשים לב לכמות הקפאין שהן מכניסות לגופן מדי יום. על פי משרד הבריאות, מומלץ לצרוך עד 300 מיליגרם של קפאין ביום. "זו כמות שנמצאה כלא מזיקה ולא עוברת את השליה" אומרת שם טוב. 

גם לממתיקים יש לתת חשיבות, כאשר סוכרזית יכולה לגרום למומים ולתופעות מסוכנות לעובר. "יש תחליפים כמו סוכר קוקוס שיוצר תחושת שובע", אומרת תדהר. יחד עם זאת, תמיד אפשר להסתפק בדבש או סילאן שימתיקו את השתיה החמה.

התינוק אוהב ממרח בוטנים?

אם את מכורה למוצרים ממשפחת הבוטנים נראה כי גם פה יש אות אזהרה, "החלבון של הבוטן עלול להגיע לעובר ולגרום לו לפתח אלרגיה לבוטנים, לכן מי שרוצה לחסוך את זה מבנה - שלא תאכל", אומרת תדהר.

מכירה מאכלים נוספים שאסור לאכול? שתפי אותנו פה בתגובות או בעמוד הפייסבוק של וואלה! מזל טוב