בשנים האחרונות, האינטרנט הפך להיות כלי שימושי בחתונה. רוב הספקים שנמצאים בשוק מתחזקים היום אתר פשוט לתפעול והמגזינים המאסיביים, שנחשבו עד לא מזמן מדריך חובה לכל כלה מתחילה, הוצגו כמגוחכים לעומת זרימת המידע האדירה והמיידית ברשת. התארסת? סטטוס אחד שווה יותר מעשרים שיחות טלפון, ובקיצור, אנחנו חיים בעידן שבו כבר לא צריך לצאת מהבית כדי לתפור חתונה, וגם לא תמיד כדאי.
עכשיו זה רשמי - חתונה דיגיטלית (צילום: shutterstock)
נועה אוחיון בת ה-27 מירושלים מתחתנת בעוד חודש, וכמעט כל ההכנות לאירוע החתונה כבר מאחוריה. מהיום בו החלה לברר אודות מחירים וספקים, לא טרחה אפילו על הסיבוב הסמלי ברחוב דיזינגוף או על מפגש עם בעלי אולמות האירועים. האתר היחיד שפקדה מדי לילה הוא האינטרנט, כשהיא לא נדרשת להקריב אף יום עבודה אחד עבור הביקור.
אוחיון לא לבד. סקר שערך אתר מכירות אמריקאי חושף את המגמה הבאה: הפקת החתונה השתנתה והפכה לדיגיטאלית באופן רשמי - רשתות חברתיות הן מקור מידע פופולארי שסובב את הכלה והעזרים החדשים שמלווים את תכנון החתונה הם הטלפונים החכמים ומכשירי הטאבלט. תוצאות הסקר 'מה נמצא בראשן של כלות', פורסמו באתר מאשאבל.
על פי הנתונים שנאספו, 59 אחוז מהנשים המאורסות, שהשתתפו במחקר, משתמשות בפייסבוק או בבלוגים של חתונות כדי לחפש ולחלוק רעיונות שקשורים בשמלות כלה, קייטרינג, עיצוב האולם וכדומה. בתחום זה בולט במיוחד האתר פינטרסט - שמהווה פלטפורמה נוחה לשיתוף רעיונות - כאתר המעניק השראות רבות לחתונה, כש-46 אחוז מהמשיבים דיווחו שהם מצאו רעיונות לחתונה דרך הצצה בלוחות של חברים.
יותר מ-40 אחוז משתמשות. פינטרסט (צילום: צילום מסך אתר פינטרסט)
אם כן, הכנות לחתונה עושים באינטרנט. אבל לא רק. לפי המחקר, יותר ויותר כלות משתמשות בטכנולוגיה גם בשביל לשתף ולחלוק את ההכנות לחתונה עם אחרים. 68 אחוזים מהכלות שהשתתפו במחקר דיווחו שהן מצלמות תמונות של האבזור שלהן בחתונה (ביגוד, תכשיטים וכדומה), מסמסות אותן לחברים ולמשפחה, או מעלות קטעי וידיאו לאתרי הרשתות החברתית.
ומה קורה בזמן האירוע ואחריו? באמריקה, ברגע שהזר מושלך ונתפס, העוגה נחתכת והברכה המביכה של השושבין נישאת לאוויר, הכלות נרגשות לחלוק את החדשות: 59 אחוז ממשתתפות הסקר העידו שעדכנו את סטטוס הפייסבוק שלהן או את שם המשפחה החדש בתוך יום מהרגע בו הן נענו להצעת הנישואין – עלייה של 11 אחוז מתוצאות הסקר בשנת 2011.
אבל מה שהכלות מרשות לעצמן, הן לא מרשות לכל אחד: 61 אחוזים אמרו שהן אסרו על השושבינות שלהן לחלוק תמונות של השמלה לפני הטקס ו-56 אחוזים מרגישות שיש לקבוע הבהרות וחוקים לשימוש במדיה החברתית, בכדי למנוע מצב בו אורחים וחברים מפרסמים תמונות או לינקים על דעת עצמם. כך, 52 אחוז טענו שלבני הזוג הנישאים צריכה להיות זכות הראשונים לפרסום תמונות החתונה באתרים השונים.
התכתבויות עם סין והונג קונג
אז מה היתרונות של האינטרנט בתכנון החתונה? "ניסינו להוזיל את עלויות החתונה - עלות ממוצעת של מאה ועשרים אלף שקל היא סכום דמיוני עבורנו - אז החלטנו לעשות הכל בעצמנו", מסבירה נועה אוחיון, שתתחתן בחודש הבא. "קראתי המון המלצות על ספקים באינטרנט וכך הגעתי לכל נותני השירות שלי בחתונה. פריטים כמו נעליים ותכשיטים קניתי מבלי שבכלל מדדתי, ורעיונות לעיצוב המקום בו אנחנו מתחתנים אספתי מבלוגים של חתונות".
''דרושה אמונה''. אוחיון (צילום: צילום מסך פייסבוק)
אוחיון תקשרה עם הספקים שלה דרך המייל או הפייסבוק, כמו עם מעצבת שמלת הכלה, מפעל ישראלי ליצור תכשיטים ואתרי מכירות סינים. "כתבתי למעצבת הודעה בפייסבוק, בה הסברתי שלא נראה לי הגיוני להוציא שתי משכורות של מורה על שמלה. היא התרגשה ובסוף קניתי ממנה את השמלה שאהבתי בשליש מהמחיר שלה", היא מתארת. "הזמנתי פריטים מסין, הונג קונג ולונדון, כמו הינומה שעלתה דולר כולל משלוח, בלונים ענקיים לצילומי חוץ, קשים מפוספסים מנייר לעמדת הלימונדה וסלוטייפ מיוחד שלא קורע את המעטפה. היו לי התכתבויות הזויות עם סינים ששלחו לי טקסט מתורגם מגוגל טרנסלייט".
חיסכון כלכלי זה חשוב, אבל לא תצליחו להעביר ימים שלמים מול המחשב כשמה שעומד לנגד עיניכם הוא שיקול זה בלבד. "זה דורש מידה מסוימת של סיכון ואמונה באחרים וגם המון סבלנות, כי מדובר בעבודה של שעות על איסוף ועיבוד הנתונים. אני ערכתי טבלאות שלמות של השוואות מחירים על שטויות כמו בתי דפוס, אבל ככה שילמתי רק שני שקלים על הזמנה במקום חמישה", היא מציינת. "הכי מגניב זה שאני כבר יודעת לזהות מי היו הצלמים של כלות לפי הצילום, מאיפה שמלת הכלה של מישהי ואיזה נותני שירות עובדים עם איזה נותני שירות".
אוחיון יודעת שהיא חיית אינטרנט, שבאופן כללי מבלה את זמנה ברשתות החברתיות יותר מהגולש הממוצע. את האירוסין שלה היא אמנם תיעדה ושיתפה בפייסבוק, אבל לדעתה לא כל חוויה צריך לפרסם. "אחרי שהתארסתי ישר שיניתי את הסטטוס שלי ל'מאורסת', והעליתי תמונה בה רואים אותנו ואת הטבעת, עליה קיבלתי 300 לייקים. אבל למרות שאני מעלה כל דבר, אני חושבת שאמנע מלפרסם את הרגע הכי אינטימי בחתונה - החופה".