גם אם תרצו וגם אם לא, אתם תדעו הכל על החתונה של רפאלי ועזרא (צילום מסך: באדיבות וואלה! סלבס)
לא משנה אם המפיות על שולחנות החתונה יהיו בגוון כחול נייבי או ורוד בייבי, כשזה מגיע לחתונה של בר רפאלי ועדי עזרא, אתם בטח תדעו את זה. סיקור החתונה של הטופ מודל הבינלאומית הפך לנושא הכי מתוקשר בתקופה האחרונה ועדיין לא דיברנו על גלי האפטר אפקט שיגיעו עם סיומה של החתונה המפוארת שתתקיים בעוד שבוע מהיום. ובכן, מדוע זה כל כך מסקרן אותנו ומה יש בבר רפאלי שאין באחרות?
כולם מסכימים: טו מאץ' אינפורמיישן (צילום מסך: טוויטר)
ד"ר יעל שלזינגר, פסיכולוגית קלינית, מייחסת את האכפתיות הבלתי פוסקת לחתונה של רפאלי לתפיסת האידיאליזציה של כולנו, "אנשים מלבישים על מפורסמים את הפנטזיות ומשאלות הלב שלהם, ממקום של אם קצת ניגע בזה, יהיה לנו חלק בזה".
לדבריה, הנטייה הגורפת הזו מבקרת כמעט אצל כולם, "אנחנו הופכים את המצב לאידיאלי ואומרים לעצמנו: 'אם בר רפאלי כל כך יפה, עשירה ומצליחה, גם החיים שלה כנראה לגמרי מושלמים'. בכלל, כשמדובר באישיות מפורסמת, אנחנו נוהגים להאדיר ולהעריץ אותה, בשבילנו זו עוד הזדמנות לטעום מהפנטזיה של המושלמות הזו".
ועדיין לא נשבענו זה לזו (צילום מסך: באדיבות וואלה! סלבס)
אולם לא ניתן להפריד בין המותג 'בר רפאלי' לאופן בו היא מסוקרת באמצעי המדיה, דיקן בית הספר לתקשורת המכללה האקדמית נתניה, פרופסור מוטי נייגר מאמין כי מדובר בשאלת הביצה והתרנגולת.
"אז מה מגיע קודם, התקשורת שמסקרת את החתונה יותר ממה שבר רפאלי רוצה, או שאולי רפאלי דוחפת לתקשורת מידע על החתונה שלה, באופן מתוזמן תוך בניית אסטרטגיה שיווקית לקראת היום הגדול? הרי כל פעם שמגיע עוד שביב מידע בנוגע לחתונה, שנייה לאחר מכן עולה כותרת".
לדבריו, איך שלא נסתכל על זה, בסופו של יום כל הצדדים יוצאים מרוצים, "העם מקבל אינפורמציה סביב החתונה, התקשורת נהנה מההקלקות ובר רפאלי נהנית מהמוניטין, זה מצב מנצח", קובע נייגר.
צמאים לאבק כוכבים
ובכן, האובססיה הכפייתית סביב חתונות הסלבס אינה תופעה חדשה, שכן רק לפני שנה החתונה של המאמי הלאומית
נינט טייב סיפקה גם היא גלים של כותרות, אולם ההבדל בחתונה של טייב, להבדיל אלפי הבדלות מרפאלי, הוא שלא היה ניסיון לחשאיות מוחלטת, בהשוואה לסנקציות הביטחוניות בחתונה הקרבה, סיבה נוספת לדבריה של שלזינגר, בייצר הסקרנות סביב החתונה.
אבק כוכבים: רפאלי לצד קרדשיאן (צילום מסך: באדיבות וואלה! סלבס)
"הצד הפסיכולוגי שלנו מאז ומתמיד נמשך לבלתי מושג. בייחוד שמדובר בדברים נוצצים ואקסקלוסיביים שנוכל לדבר עליהם בעתיד", מחדדת שלזינגר. לדבריה כשמדובר באישיות כמו בר רפאלי, "הרצון שלנו הוא לטעום מהחיים שלה ולנסות לינוק מהחוויה שלה".
לדבריו של נייגר, בפסיכולוגיה תקשורתית, נהוג לייחס את התופעה ליחסים פרא חברתיים, "האופן החד צדדי בו אנשים מפתחים רגשות ויחס לידוענים מתעצם, בייחוד בעידן הרשתות החברתיות. אותם יחסים שמפתחים כלפי דמויות הנשקפות מהמדיה, גורמות לרצון להידמות או ליצור איתם קשר". לדבריו, אמצעי התקשורת גרמו לתופעה רק לגדול ולהתעצם.
מתחזקת את המותג
אך אל תתנו לחזות הבלונדינית פוטוגנית של רפאלי לבלבל אתכם. נייגר מתייחס לנקודה נוספת של רפאלי אשר דואגת לתחזק את עצמה כמותג בכל זירה אפשרית. "כאישיות, רפאלי מאוד מוצלחת מבחינה בינלאומית בהשוואה לאחרים ומושכת המון תשומת לב.
"היא לא עוד דוגמנית ישראלית, היא מגישה, מככבת בפריים טיים, מצליחה בחו"ל או בקיצור מגה סלב. עצם זה שהיא חושפת תמונות ומשתפת אותנו בתהליך לקראת החתונה, גורם לבנייה וחיזוק של היחסים הפרא חברתיים שלה עם העוקבים".
לדבריה של שלזינגר, העובדה שרפאלי בחרה להתחתן בישראל מהווה הצדקה נוספת לחטטנות הבלתי פוסקת מצד החברה, "היא בחרה לחזור הביתה לישראל ומהרגע שהיא חזרה, האהדה והחיבוק הפך לגדול יותר. אם פעם היא הייתה בלתי מושגת, כיום היא יותר 'נגישה' לעם".
שלזינגר מאמינה כי הבחירה של רפאלי לחיות ולהתחתן בישראל גורמת לחיזוק האהדה כלפיה, "הרבה פעמים מפורסמים ישראלים שהערצנו בעבר, נעלמים מהר מאוד מהתודעה. אך במקרה של רפאלי, היא מלווה אותנו כבר המון זמן. יש תחושה שהיא גדלה איתנו ועכשיו היא מתחתנת".
שלזינגר מסכמת ואומרת, "אין לנו הרבה הזדמנויות לחלוק או להיחשף לאירוע בסדר גודל שכזה ולכן החברה שלנו מרגישה ממש חלק מהחתונה שלה".