מה עושים אם האולם מבריז לכם?

לפני שאתם סוגרים על אולם אירועים לחתונה כדאי לברר אם למקום יש רישיון עסק, מה קורה אם מישהו נפצע במהלך האירוע, וגם – איך נראים השירותים במקום?

זוגות שמגיעים לשלב בחירת המקום לאירוע, יושבים עם רשימת צ'ק ליסט שמכילה את הנקודות החשובות להם: חופה בחוץ, גן ירוק, מחיר למנה ועוד כל מיני פרמטרים. אבל מה עם כל הדברים האחרים שמעולם לא חשבתם שתצטרכו לבדוק לפני שאתם חותמים על הסכם עם בעל העסק ונותנים לו נתח נכבד מהכסף שלכם?

כתבות נוספות:

אולם אירועים קטן זה הדבר הבא

למה לגרור את האורחים לחור?

גני אירועים מיוחדים

<b>אל תשברו את הראש עם הרשימות. כל התשובות בפנים (צילום: shutterstock)</b>
אל תשברו את הראש עם הרשימות. כל התשובות בפנים (צילום: shutterstock)

למרות כל הדאגות, שרון אגמון הופמן, מנהלת השיווק והבעלים של אולם האירועים נובה בתל אביב, ממליצה שלא להיכנס לכל הפרטים הכי קטנים במפגש הראשוני עם בעלי העסק. "הרבה פעמים אני רואה זוגות שמשגעים את עצמם. הם מגיעים עם רשימה ארוכה מאוד של דברים שחשוב להם שיהיו במקום הנבחר, בלי שישאלו את עצמם בכלל אם האולם עושה להם קליק בלב, אם הם בכלל רוצים להתחתן במקום הזה".

מחיר, אוכל, כימיה

"אם מתחילים בדברים הגדולים, אני תמיד אומרת ששלושת הדברים הכי חשובים לזוג הם המחיר, האוכל והכימיה עם בעלי המקום", אומרת אגמון. "מבחינת המחיר – תמיד חשוב להישאר בתוך המסגרת של התקציב ולהתפשר על הדברים הפחות חשובים. חשוב לא להיכנע לגחמות רגעיות כי אין לזה סוף. לגבי האוכל, מעבר לאיכות שלו – חובה להתאים אותו לקהל היעד. יכול להיות שיהיו מנות גורמה אבל הקהל לא ידע להעריך את זה, ועל זה יכול ליפול אירוע. מבחינת כימיה, צריך להרגיש ביטחון עם בעל העסק כי בסופו של דבר מפקידים בידיים שלו יום מאוד חשוב. אם התנאים האלו סבירים בעיני הזוג ומתאימים להם אפשר להתקדם הלאה".

<b>יש כאלו שלא יעריכו גורמה וירצו דווקא את הפשטות (צילום: shutterstock)</b>
יש כאלו שלא יעריכו גורמה וירצו דווקא את הפשטות (צילום: shutterstock)

מה כולל רישיון עסק?

כשמתחילים להיכנס לדקויות מגלים שחובה לסמן וי על הרבה פרטים ברשימת הדרישות שמחייבת כל אולם אירועים. "חשוב לדאוג שלמקום יש רישיון עסק. בתוך הרישיון הזה נכללים הרבה דברים כמו גנרטור, אישור כיבוי אש ואישור של משרד הבריאות. אם אין את הדברים האלו לעסק לא יהיה רישיון. אם לזוג חשובה הכשרות של המקום, כדאי לוודא שיש תעודת כשרות", מציינת אגמון.

לעיתים נוצר מצב כי בעלי האולם לא מציגים מסמכים משפטיים כמו רישיון העסק או מסמך הביטוח. "במקרים כאלו", אומר עו"ד ארז הימן, מומחה למשפט אזרחי, "בעלי השמחה צריכים להתעקש ולדרוש לראות את הדפים, ולהתגבר על ה'לא נעים'. כשנעשה חוזה בכתב יש לוודא שסעיף שנוגע למסמכים האלו מופיע בהסכם".

עו"ד הימן מסביר שבמידה ומגלים בצמוד לאירוע כי למקום אין רישיון עסק, והאולם נסגר בשל כך, ישנה עילה חזקה לתביעה נגד בעלי האולם או בעלי המניות אם זו חברה בע"מ. "חוסר גילוי מצד בעלי האולם שאין בידיהם רישיון, או גרוע מכך באם אמרו שיש להם רישיונות ואין להם כאלו בפועל, מאפשרים לזוג לתבוע אישית את בעלי המניות".

"אם אין רישיון, אך האירוע מתקיים בכל זאת, ואין כל פגיעה לזוג, אני לא מאמין שמישהו יתבע", אומר עו"ד הימן, אך כמובן שזהו סיכון שלוקח הזוג על עצמו.

אגמון מסכימה כי אי אפשר להימנע מהסכם כתוב. "חשוב להיות מאוד יסודיים, לדאוג שכל הדרישות רשומות בצורה מסודרת, כי לפעמים עוברים כמה חודשים מהסגירה על המקום ועד לאירוע עצמו ודברים יכולים להישכח, אפילו בלי כוונה".

למה עוד צריך לדאוג? אגמון אומרת כי חשוב לבדוק אם במקום יש נגישות לנכים ולאנשים מבוגרים, וכן לברר את נושא האבטחה. "רישיון העסק מכיל בתוכו את עניין האבטחה. צריך להיות למקום רישיון של המשטרה, ויש תקנים מסוימים שצריך לעמוד בהם. חייב להיות מאבטח – אבל צריך לבדוק איזה הכשרה יש לו, אם הוא נושא נשק. יש גם אולמות שמפקידים את השמירה על הצ'קים באחריות המשפחה, ויש כאלו שמאפשרים למשפחה לבחור ולהביא מאבטח שלה".

המלצרים כלולים במחיר?

כשמתקדמים לקראת שלבי סגירת עסקה עם המקום, כדאי לעשות סיור קצר בשירותים כדי לראות שגם החלק המוסתר יותר של האולם ראוי בעיניכם, וגם בנושא השירות יש כמה שאלות שצריכות להישאל. "יש אולמות שעובדים עם קייטרינג חיצוני", מסבירה אגמון, "ולפעמים הם מתמחרים את השירות של המלצרים והברמנים בנפרד. חשוב לבדוק מה כלול במחיר של האולם והמנה".

<b>לא כולל שירות (צילום: shutterstock)</b>
לא כולל שירות (צילום: shutterstock)

כדאי גם לבדוק את המודולריות של האולם מבחינת העריכה של המקום וסקיצות שונות. לראות עד כמה קרובים השולחנות לרחבת הריקודים, לאן מופנים הרמקולים, והאם ליושבים יש אפשרות לדבר ביניהם בלי לצעוק במהלך האירוע.

שלא נדע תביעות

אבל מעל לכל הפרטים הקטנים כדאי לוודא שאתם מכוסים מבחינה משפטית. עו"ד חיים קליר, מומחה בתביעות נזיקין, ממליץ לזוגות לא לשלם את כל הכסף מראש, ולהשאיר את החלק הניכר (90%) לסוף. "גם אם בעל האולם חושש שלא תשלמו לו אפשר לעשות ערבות בנקאית. אם האולם יפשוט רגל והזוג שילם את כל הכסף, אין יותר מדי מה לעשות בנדון".

"במקרה שבעל האולם יבטל את האירוע מסיבה כזו או אחרת (שאינה פשיטת רגל), אפשר לארגן תביעה חוזית, לפיה זכאים לקבל את כל הסכום חזרה, פלוס כסף על עוגמת הנפש, תשלום על אולם חדש, אפילו אם הוא יקר יותר, זאת בשל ההתראה הקצרה בה הושכר", מפרט עו"ד קליר.

רצוי לסכם בכתב את שעת כיבוי המוזיקה באירוע, ומספר האורחים שמגיעים. "במקרה זה תמיד מתחייבים לשלם על מספר מינימום של אורחים. רצוי לסכם על כמה שפחות ולהשאיר פתח ליותר, כדי לא לזרוק כסף סתם במידה ואורחים לא מגיעים", ממליץ עו"ד קליר.

ומה קורה אם במהלך האירוע מישהו נופל ונפצע? "האחריות היא על בעל האולם", קובע עו"ד קליר. "חשוב לוודא מראש שיש לו ביטוח אחריות צד ג' שכולל גם ביטוח הרעלת מזון, כי הוא זה שחייב לשלם את כל הפיצויים. אם אין ביטוח כזה, לא בטוח שלבעל האולם יהיה מה לשלם".

ואחרי הכל, יש עוד כמה דברים ברורים שצריך לוודא – האם לבעל האולם יש בק-אפ לחתונה שתוכננה להתקיים בחוץ במקרה של גשם, אם בחירה במזנון או בהגשה אישית משפיעה על כמות האנשים שיכולים לאכלס את המקום, ומהו סידור החניה לאורחים.


* הכנתם רשימת דרישות? בואו למצוא אולם אירועים

מה הפרמטר הכי חשוב לכם במקום האירוע שלכם? ספרו לנו בעמוד הפייסבוק של וואלה! מזל טוב