זוגות רבים מעדיפים
למסד את הקשר ביניהם עוד הרבה לפני החתונה עצמה. טבעת
אירוסין מהווה סוג של הכנה רגשית לקראת המחויבות האדירה שנוטלים על עצמם החתן
והכלה, כפי שהיא מתבטאת בין השאר בכתובה.
אף על פי שאין הלכה
מחייבת בנוגע לאופן עיצובה של טבעת אירוסין ביהדות (הלכה כזו תקפה בעיקר לגבי טבעת
נישואין שצריכה להיות חלקה, נטולת כל ריקועים וגימורים, ועשויה מזהב טהור), הרי
שבכל זאת לטבעת אירוסין ישנה משמעות עמוקה מבחינה דתית.
מייצגת את הקשר העמוק בין הגבר והאישה (צילום: shutterstock)
קשר עמוק ורציני
טבעת אירוסין מייצגת ביהדות את הקשר העמוק בין בני הזוג אשר מקבל מיסוד ראשוני. הן בקבלה והן במיסטיקה
היהודית, ישנו קשר מהותי המגולם בטבעת האירוסין בין הספירות העליונות: ראשית כל
ההוויה – חוכמה, בינה ודעת – ומעשה האירוסין. טבעת האירוסין מגלמת, במידה רבה,
את ההתחברות לצו האלוקי ("פרו ורבו ומלאו את הארץ") כאשר היא מבשרת את
ראשית הקמתה של המשפחה היהודית.
מתן טבעת אירוסין
ביהדות איננו בבחינת עניין של מה בכך, ולכן היהדות מותירה את עניין הטבעות אך ורק
לשלב הנישואין. עם זאת, לאור המנהג הרווח להחליף טבעות אירוסין עוד לפני שנערכה
החתונה ונחתמה הכתובה, עיקר משמעותה של טבעת האירוסין ביהדות הוא בהיותה סימבולית.
טבעת אירוסין מסמלת קשר שהבשיל והעמיק, הכרעה זוגית שהגיעה אל שיאה, ביטוי נאצל
לרצונם של שני בני הזוג לקיים חתונה כדת משה וישראל.
הכרעה אמונית
כאשר בת הזוג בוחרת
להתארס באמצעות הטבעת, מדובר בבחירה ערכית המשלבת אמונה. טבעת אירוסין ביהדות היא
הרבה מעבר למחווה מרגשת או ביטוי לרגש עז שהתממש לכדי רצון. טבעת האירוסין מבטאת
בחירה עמוקה, רצינית ושקולה. לפני שבני הזוג מחליטים להתארס, עליהם לקחת בחשבון כי
מדובר בבחירה שאיננה פחות רצינית מאשר עצם ההליכה אל החופה והקידושין. לא לשווא
נערכים ביהדות אירוסין וקידושין באותו מעמד. לאירוסין יש חשיבות אדירה בעצם היותם
מחייבים מאוד. מבחינה הלכתית, למשל, אישה שהתארסה וארוסה נעלם, עלולה אפילו להיחשב
לעגונה.
מבחינת המנהג, מתן טבעת אירוסין הינו כבר נוהג נפוץ ורבים
כבר אינם רואים בו עניין כל כך מחייב. מבחינת החוק, אין בטבעת אירוסין בכדי לרשום
אישה כנשואה ואין באירוסין הנערכים במעמד פרטי, ללא נוכחות רב ועדים, כדי להפוך
זוג לנשוי. עיקר המנהג הוא טקסי, אבל אם אתם כבר מחליפים טבעות אירוסין, כדאי לגשת
לעניין ברצינות הראויה לו.