מי שהתחתן או הפיק אירוע גדול אחר בחייו, מודע לחשש הגדול של בעלי האירוע מהברזה קולקטיבית של כמה מאורחי הכבוד. כי אם הניסיון להפגיש שלושה אנשים יכול להיות מתיש, מה הסיכוי לאגד 500 מוזמנים באותו תאריך ובאותה השעה?
מתוך הדילמה הזאת נוצר המנהג "save the date". בניגוד להזמנה הפורמלית שנשלחת כשבועיים לפני האירוע עצמו, תזכורת בעלת קונספט דומה להזמנה תישלח לאורחים כחצי שנה עד שנה מיום האירוע, ותכריז על התאריך באותיות קידוש לבנה.
למנוע הברזות. סייב דה דייט (צילום: shutterstock)
"המנהג מגיע מארצות הברית, ששם החתן והכלה לא בהכרח גרים באותה מדינה כמו שאר החברים שלהם, שיצטרכו להתארגן על טיסות", מסבירה ליאן מתיאס, בעלת בלוג חתונות. "אצל האמריקאים נהוג לתכנן את החתונה הרבה זמן מראש ולשלוח 'save the date' אפילו שנה לפני החתונה".
לדבריה, הרעיון הזה עשה עלייה בערך לפני שנתיים, ומאז יותר ויותר ישראלים מאמצים אותו. "גם בארץ זה מאוד רלוונטי, במיוחד בקיץ, שזו עונת חתונות מאוד אינטנסיבית. בתקופה הזאת קורה שיש כמה אירועים במקביל, וזו אחלה דרך לוודא שלא יהיו עוד חתונות באותו תאריך", היא מוסיפה.
עד שבעה חודשים לפני האירוע (צילום: shutterstock)
''פועל לטובת האורחים''
ה-"save the date" לא מחליף את מקומה של ההזמנה אלא רק מקדים אותה. ואם על ההזמנה המודפסת יצוינו פרטים כמו מיקום האירוע, מועד ושעה, המזכר הדיגיטלי נועד לבשר רק על התאריך. "המשמעות של הדבר הזה הוא פשוט לומר לאורחים: 'שמרו את התאריך'. ברגע שהזוג שולח את זה אין מצב שמישהו יפספס. ההיגיון גם אומר שמי שבאמת חשוב לבני הזוג יגיע בוודאות לחתונה, כי הוא ידע מראש מתי מתחתנים ואין הפתעות".
עוד הבדל בין
ההזמנה לחתונה ל"שמירת התאריך" הוא המען - אין צורך לפנות לכל 400 האורחים, אפשר לספק את שירות הוי.איי.פי הזה רק לאורחים מועדפים. "בעיקרון שולחים את זה לכל אורח שכבר נמצא ברשימת המוזמנים, עם דגש על אורחים שרוצים שיגיעו מחו"ל, אבל בעיקר למי שחשוב לזוג שיגיע", מציינת מתיאס.
אז מתי אפשר כבר לשלוח? להמלצתה כדאי להודיע בפרק זמן של בין חצי שנה לשבעה חודשים לפני האירוע – מספיק בשביל למנוע מאנשים להזמין כרטיסי טיסה לחופשה קצרה בחו"ל או לכל בילוי תרבותי אחר. "זה פועל לטובת האורחים לא פחות מלטובת הזוג. בעולם הדיגיטלי של היום, זה הכי פשוט להכניס את המועד ליומן הממוחשב ולמנוע פאדיחות".
לא במקום הזמנה לחתונה (צילום: shutterstock)
מתמונה פשוטה ועד סרטון
אז אם כבר החלטתם ללכת על זה, לא צריך להשתגע. אין סיבה להשקיע המון כסף, אפשר לחשוב פשוט או לחילופין יצירתי, ולשעשע את המוזמנים שלכם בזכות מייל מדליק באחר צהריים משמים אחד בעבודה.
תמר בן אביר ועומרי שומר מצאו סטודיו חמוד לצילום במהלך טיול בלונדון שבאנגליה, וקיבלו החלטה ספונטנית. "אנחנו אנשים קריאטיביים וחיפשנו משהו קצת פחות בנאלי מלכתוב 'save the date' על התחתית של הנעל או להצטלם עם מספרים מעץ", היא מתארת. "אנחנו משתפים הרבה מחיי היום-יום שלנו בפייסבוק ומדברים לא מעט על החתונה בסטטוסים מצחיקים וציניים שלנו, אז אמרנו 'יאללה נו, נזרום על זה'".
הם שילמו 20 פאונד ובחרו קונספט, ותוך דקות כבר יכלו להעלות עוד תמונה מהחופשה, הפעם עם התאריך. "אנחנו לא שלחנו את התמונה במייל, רק שיתפנו אותה בפייסבוק, אבל ההורים יכלו לשלוח אותה לחברים שלהם", היא מוסיפה, "זה היה ממש מצחיק, אנשים התלהבו בטירוף, ולא משנה שזה היה חמישה חודשים לפני החתונה".
לא צריך לשלם הרבה בשביל לאזכר את האורחים. 'סייב דה דייט' של תמר ועומרי
כמו בגימיקים נוספים מהסוג הזה, גם כאן יש טווח אפשרויות רחב מאוד. "יש זוגות שלוקחים תמונה קיימת ומלבישים עליה עיצוב גרפי פשוט עם המשפט "סייב דה דייט" והתאריך, וזה גם לא עולה כסף, והרבה זוגות אחרים יוצאים לצילומי אירוסים עם צלם מקצועי או מכינים קליפים מושקעים", אומרת מתיאס. "זה נחמד כי זה משאיר לבני הזוג מזכרת, וזה מסוג הדברים היותר כיפיים שאפשר לעשות בסשן הכנות לא-תמיד-מהנה לחתונה".