קשה לו להתרכז בפרשה

מה עושים אם הילד מתקשה בלימוד הפרשה ולא יכול לשבת בשקט? אם אתם יודעים שבאופן כללי הוא לא מתרכז בלימודים ויש סיכוי שלא ילך לו בקלות עם הקריאה בתורה למומחים יש פתרונות

התסיסה בבית לפני טקס בר המצווה היא רבה בוודאי, וההתרגשות רק הולכת וגדלה ככל שקרב מועד העלייה לתורה. אבל מה עושים כשהילד מתקשה, לא כל כך רוצה ללמוד, ובכלל, מתענה בלמידת הפרשה?

* בואו ללמוד את הפרשה בעזרת אפליקציה חדשנית וייחודית של וואלה! מזל טוב

קשה לו להתרכז בפרשה 1
נמרח על הספרים? את לא רוצה שזה יקרה מעל ספר תורה (צילום: shutterstock)

הרבה ילדים סובלים היום מהפרעות קשב וריכוז בדרגות שונות, ועבורם משימת למידת הפרשה והעלייה לתורה קשה פי כמה. הפסיכולוגית החינוכית, ד"ר אורית גודקאר, מומחית להפרעות קשב וריכוז מסבירה כי פעמים רבות לילדים עם לקויות למידה יש קושי בהתמודדות עם טקסטים, לא כל שכן תנ"כיים. "המילים התנ"כיות נדירות יותר, אין ניקוד בספר התורה עצמו, וגם סימני הפיסוק עצמם זרים לעין, אז כל המערכת שונה לגמרי בעצם".

"במשפחות דתיות, בהן יש משמעות עצומה לטקס בר המצווה מופעל לחץ רב על הילד", מציינת גודקאר, "וזה לא משהו שבקלות ניתן לוותר עליו. לא יקרה מצב שיגידו 'טוב לא נורא, אז הילד לא יעלה לתורה'".

הקושי שאיתו מתמודדת המשפחה כשנכנסים ללמידה לקראת הטקס, מתבטא בעיקר בהבדלים בשפה. לילדים עם הפרעות קשב וריכוז יש פעמים רבות קושי בהתמודדות עם טקסטים ספרותיים שרחוקים מהשפה המדוברת, על אחת כמה וכמה טקסטים תנ"כיים. "ההטיות של הפעלים שונות, ומבנה המשפט הוא אחר", אומרת גודקאר, "זה קצת כמו לקרוא באנגלית בשבילם. במיוחד כשהמצב היום בבתי הספר הוא כזה שלימודי התורה והספרים עצמם מנותקים יחסית מן הטקסט המקורי. מעט מאוד קטעים נלמדים כפי שהם במקור, וכל השאר מעובד אל תוך הספרים בצורה נגישה הרבה יותר. כך, דוחים הילדים את המפגש עם השפה התנ"כית ומה שנחסך מהם בכיתה ב' עד ו', הופך להתמודדות קשה פי כמה כשמתחילים ללמוד לבר מצווה".

הרב אבי מאיר וענונו מוסיף על הקשיים האלו ומציין כי לרוב הבעיה העיקרית היא הזמן שיש להקדיש ללמידה בבית. "קשה להם לשבת בבית הרבה זמן ולבוא לשיעור עם תוצאות" הוא אומר. "קשה להם גם לבטא את המילים הלא מוכרות ולהבין אותן".

לא חייבים

"במקרים קיצוניים מחליטה המשפחה לחסוך מהילד את הקריאה בתורה וחוגגים בר מצווה יפה גם בלי זה", אומרת ד"ר גודקאר. "אפשר תמיד לפשט את הטקסט ולעשות משהו אלטרנטיבי, לתרגם את הטקסט מבחינת משמעות יכול לעזור, והרבה רבנים גם מקליטים לילד את הפרשה על קלטות וכך הוא לומד אותה בעל פה, בעזרת השמיעה, ממש כמו שיר".

"לילדים כאלו יש יתרון שהם קולטים מהר", מוסיף הרב וענונו, "הם בדרך כלל מאוד כשרוניים ומוזיקליים, והעבודה איתם צריכה לבוא ממקום של סבלנות ורצון". ואכן, המוטיבציה היא פקטור חשוב מאוד בתהליך הלמידה: "ילדים שיש להם אפס מוטיבציה יתקשו יותר גם אם הלקות שלהם נמוכה יותר, כי צריך הרבה נחישות", אומרת גודקאר.

<b>עם שמיעה מוזיקלית כמו שלו הוא ילמד בע
עם שמיעה מוזיקלית כמו שלו הוא ילמד בע"פ ויזמר הכל בסוף (צילום: shutterstock)

אז מה עושים על מנת לעורר את המוטיבציה? הרב אומר כי מנסיונו אם שולחים את הילד למצוא חומרים שיעניינו אותו על הפרשה, אפילו בגוגל, רמת המוטיבציה שלו עולה. בגלל שהוא לוקח חלק בלימוד ומחליט באיזשהו אופן על ערך מוסף שילמד בשיעור הוא מתעניין יותר אוטומטית.

וכמה זמן לפני האירוע מומלץ להתחיל ללמוד במקרים כאלו? "בעיקרון זה תלוי בסוג הלקות ורמת המוטיבציה של הילד", אומרת גודקאר, והרב קובע תקופת מינימום של שלושה חודשים בכדי להגיע לתוצאות טובות.

מה שכן, הכי חשוב לזכור, שהילד זקוק בתקופה הזו להמון עידוד מההורים, הוא צריך שידחפו וידרבנו אותו, לא בלחץ כמובן, וגם אם לא הולך – תמיד יש אפשרויות להקל על הקריאה. קצת יותר סלסולים או קצת פחות, זה לא מה שמשנה, העיקר הוא הדיוק בהגיית המילים ובעצירות שבטקסט.

* מצאתם בית כנסת לטקס אבל רוצים גם מסיבה בנוסף? בואו למצוא גני אירועים

מהי הפרשה שלכם? ספרו לנו בעמוד הפייסבוק של וואלה! מזל טוב