בניגוד לציון בר מצווה
אצל הנער המגיע למצוות, התייחסותה של היהדות אל בת המצווה הינה מינורית מאוד. המנהג הרווח בקרב שומרי תורה ומצוות מסתכם בעריכת סעודה קטנה, שלפעמים מתווסף אליה לימוד של תורה.
ציון בת מצווה כמאורע
דתי הוא חידוש של זרמים חדשים יחסית ביהדות – התנועה ליהדות מתקדמת (התנועה הרפורמית בישראל)
והתנועה המסורתית (הקונסרבטיבים). בקרב הרפורמים נהוג שכלת בת המצווה קוראת את
המפטיר וההפטרה וכן נושאת דרשת בת מצווה. ישנן קהילות שבהן נוהגת כלת בת מצווה
להתעטף בטלית ולהניח תפילין ביום חול והעלייה לתורה עצמה מתקיימת יחד עם עליות
נוספות לתורה.
גם בנות יכולות (צילום: אמילי שפירו כץ, נשות הכותל)
בת מצווה רפורמית
מתאימה אפוא לבת ה-12 אשר איננה רוצה שיום ייחודי זה בחייה יצוין ללא משמעות דתית.
במסגרת הקהילות הרפורמית והקונסרבטיבית, מתקיימות גם הכנות לבת מצווה, הכוללות שיעורים לבנות ה-12 הצעירות.
הכנה לבת מצווה
ישנן קהילות אשר אינן
עורכות בת מצווה מעורבת. במסגרת אירועים מסוג זה, העלייה לתורה, קריאת המפטיר וההפטרה והנחת התפילין וההתעטפות
בטלית מתקיימות במסגרת של נשים הפורשות מקהל הגברים (בקהילות המתקדמות, נהוג לערוך
תפילה משותפת לנשים ולגברים כאחד). ישנו אפילו מקום הנקרא "כותל מסורתי"
במרכז דוידסון בירושלים, בגן הארכיאולוגי, בו עורכים טקסים מסוג זה.
יש לציין כי למרות
הטענה לפיה נשים פטורות מהנחת תפילין (מסכת ברכות, פרק ג', משנה א'), הרי
שבמסכת תפילין, פרק א', הלכה ג' מסופר לנו כי מיכל בת שאול הייתה נותנת תפילין. עם
זאת ישנה הסתייגות רבה מקריאת נשים בציבור ("אבל אמרו חכמים: אישה לא תקרא
בתורה מפני כבוד הציבור", מסכת מגילה). על מנת להתכונן לבת המצווה, ישנן
בקהילות רפורמיות וקונסרבטיביות הכנה לבת מצווה אשר בה הנערה עוברת את תוכן הלימודים המלא שעובר הנער.
במהלך הכנה לבת מצווה
רפורמית או קונסרבטיבית, לומדת הנערה את כל הכרוך בעלייה לתורה, בהנחת תפילין ובהתעטפות בטלית, בקריאת המפטיר וההפטרה ובקריאה בתורה. יש לציין כי ניתן למצוא הכנה
לבת מצווה בקרב הקהילות הקונסרבטיבית והמסורתית המבקשות להדריך נערות לפני עלייתן לתורה בטקס בת
מצווה. שיעורי הכנה לבת מצווה כוללים גם את נושאי בת המצווה המסורתיים וגם תכנים
ייחודיים המתאימים לקהילות אלה.